Informacja dla pacjentów
w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej
W celu poprawy jakości usług medycznych w podstawowej opiece zdrowotnej oraz zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego w czasie epidemii SARS-CoV-2 wprowadzone zostały następujące zasady udzielania teleporad w Szpitala w Ostródzie S.A.
I TELEPORADA
Teleporada jest to świadczenie zdrowotne udzielane na odległość w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Osobą udzielającą teleporady może być:
-
lekarz,
-
pielęgniarka lub położna.
Wymienione osoby udzielają teleporada stosownie do swoich uprawnień, zakresu świadczonych usług i kompetencji.
II REJESTRACJA
W celu umówienia teleporady w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej należy skontaktować się z rejestracją 89 544 45 45 wew. 0 w godzinach od 18:00 do 8:00
III KONTAKT OSOBY UDZIELAJĄCEJ TELEPORADY
-
Po dokonanej rejestracji lekarz kontaktuje się z pacjentem telefonicznie w celu udzielenia teleporady w wyznaczonym terminie wizyty. W przypadku trzech nieudanych prób kontaktu z pacjentem w ustalonym wcześniej terminie, teleporada jest anulowana.
-
Osoba udzielająca teleporady, przed jej udzieleniem potwierdza tożsamość pacjenta. Zakres danych może obejmować informacje, o których mowa w art 25 ust. 1 pkt. 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, tj.
-
nazwisko i imię (imiona),
-
datę urodzenia,
-
oznaczenie płci,
-
adres miejsca zamieszkania
-
numer PESEL, jeżeli został nadany, w przypadku noworodka – numer PESEL matki, a w przypadku osób, które nie mają nadanego numeru PESEL – rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
-
w przypadku gdy pacjentem jest osoba małoletnia, całkowicie ubezwłasnowolniona lub niezdolna do świadomego wyrażenia zgody – nazwisko i imię (imiona) przedstawiciela ustawowego oraz adres jego miejsca zamieszkania;
-
-
Osoba udzielająca teleporada odnotowuje w dokumentacji medycznej informacje dotyczące udzielonego świadczenia.
-
Zarówno teleporada jak i gromadzenie danych pacjenta odbywają się w sposób zapewniający poufność.
-
Drogą telefoniczną realizowany jest wywiad lekarski/pielęgniarski, którego efektem może być m.in. udzielenie porady, wystawienie e-recepty, e-skierowania, e-zwolnienia lekarskiego lub innego zaświadczenia lub podjęcie decyzji o udzieleniu porady w trybie stacjonarnym.
IV WIZYTY OSOBISTE
-
W przypadku konieczności udzielenia porady lekarskiej w bezpośrednim kontakcie pacjent proszony jest przyjazd do Szpitala lub planowana jest wizyta domowa.
O wizycie osobistej, jej czasie i sposobie jej realizacji decyduje lekarz.
V ZGŁASZANIE ZAPOTRZEBOWANIA NA LEKI STAŁE
Zapotrzebowanie na recepty na leki przewlekle stosowane są wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych zgodnie z decyzją lekarza.
VI E-RECEPTY, E-SKIEROWANIA, E-ZWOLNIENIA
Osoba udzielająca teleporady informuje pacjenta o sposobie realizacji wystawionej e-recepty, e-skierowania, e-zwolnienia, zleceń dodatkowych, informując o kodzie e-dokumentu, umożliwiającym jego realizację lub/i metodzie uzyskania tego kodu (np. SMS, e-mail, skorzystanie z serwisu Internetowe Konto Pacjenta lub w sytuacjach szczególnych odbiór dokumentów w Rejestracji Szpitala przy ul. ul. Wł. Jagiełły 1, 14-100 Ostróda.
VII INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się na stronie:
https://szpital-ostroda.pl/ochrona-danych-osobowych-informacja-o-przetwarzaniu-danych
Zachęcamy pacjentów do założenia Internetowego Konta Pacjenta, bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia, w której szybko i bezpiecznie można sprawdzić informacje o swoim zdrowiu (https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta).